Proeven, ruiken en scrollen tijdens de Grüne Woche
Het Eurovisie Songfestival van het eten, dat is de Grüne Woche – International Green Week. Het Beursgebouw van Berlijn is elk jaar in de laatste week van januari gevuld met eten uit alle windstreken. Je kunt eindeloos dwalen door meer dan 25 zalen die aangekleed zijn in landensferen. Denk bij Frankrijk aan bistrostoeltjes, rood-wit geblokte tafelkleedjes, baretten en stapels worstjes en kazen. Denk bij Finland aan sauna-achtige betimmering, veel crackers en zelfs een Kerstman. Er is goudkleurige honing uit Roemenië, er zijn zoete dadels uit Marokko, gekruide augurken uit Duitsland. Overal kunnen bezoekers (ruim vierhonderdduizend in totaal) eten ruiken, proeven en vragen stellen. Wij waren erg te spreken over de vegetarische roerbakstukjes gemaakt van jackfruit.
Farming the future
Het Holland Paviljoen is misschien wel de grootste publiekstrekker van de beurs. Een adembenemend tulpenveld (vijftigduizend tulpen, werd ons verteld) bleek de perfecte selfiespot. Onder het motto ‘Farming the Future’ kunnen bezoekers zien hoe Nederlandse bedrijven en organisaties werken aan verduurzaming van de voedselketen. Daarbij gaat het om een betere positie van boeren, landbouw die grondstoffen hergebruikt, minder verspilling en een connectie maken tussen boer en consument.
Liefhebbers van goed eten
Namens Fairfood mochten we daar laten zien hoe wij aan transparante voedselketens werken met blockchaintechnologie. En verrassend genoeg bleek voor veel bezoekers de stap helemaal niet zo groot van eten proeven naar scrollen op een iPad om eten terug te kunnen traceren tot de boer. Waar je eten vandaan komt, wie het heeft gemaakt, en wat er precies in zit: liefhebbers van goed eten vinden het niet meer dan logisch om dat te weten. Het zou me niets verbazen als we volgend jaar op de Grüne Woche meer combinaties zien van proeven, ruiken en scrollen.