30 miljoen kopjes
Alle Nederlandse koffiedrinkers samen drinken dagelijks zo’n 30 miljoen kopjes koffie per dag. Een succesvolle industrie dus? Voor sommigen wel, maar de boer blijft enorm achter; zij verdienen minder dan 1,60 euro per dag.
Bestaat er zoiets als armoede-vrije koffie?
Het merendeel van de miljoenen kleinschalige koffieboeren leeft in barre armoede, onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag. In landen als Ethiopië, Kenia, Uganda en Peru verdienen ze het allerminst. Voor de koffieboeren betekent een slechte deal in de praktijk vaak dat ze genoodzaakt zijn om geld te lenen onder niet al te gunstige voorwaarden. Daardoor kunnen ze geen pensioen opbouwen en lopen ze medische zorg mis omdat ze de ziektekosten niet kunnen betalen. Ook is vaak de bus of ander vervoer naar de dokter buiten het dorp simpelweg te duur is. Een slechte prijs werkt bovendien grotere problemen als kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden in de hand. Hier moet verandering in komen. Daarom gaan wij voor armoede-vrije koffie middels blockchainkoffie.
Wist je dat…
% van je koffie in Ethiopië, Uganda en Indonesië geproduceerd wordt
% van de Ethiopische bevolking is van koffie afhankelijk voor hun levensonderhoud
% van wat jij voor je koffie betaalt, gaat terug naar je koffieboeren
miljoen kleinschalige boeren wereldwijd zijn afhankelijk van koffie voor hun levensonderhoud
Wat we tot nu toe hebben gedaan
Trabocca
Trabocca betaalt een hogere prijs voor koffie van hogere kwaliteit. De Nederlandse koffie-importeur wilde weten of hun boeren daarmee genoeg verdienden om in hun levensonderhoud te voorzien. Om daar achter te komen gebruikte Trabocca ons nieuwe platform, Trace.
Ontdek het antwoordMoyee
Koffielabel Moyee brandt en verpakt hun koffie in hetzelfde land waar het wordt geproduceerd, Ethiopië. Hierdoor blijft de winst op de lokale markt. Moyee vroeg Fairfood om de toeleveringsketen van hun koffie in kaart te brengen. Samen met Bext360 bouwden we een platform waarop consumenten informatie over kwaliteit en herkomst konden krijgen.
Lees meer over Moyee#WAKEcUPCALL
We organiseerden in 2018 de WAKEcUPCALL – een campagne waarmee we consument en industrie wakkerschudden. Aan de industrie wilden we vooral ook laten zien hoe het wél kan. Het goede voorbeeld dus: samen met partners ID Coffees and Bext 360 zetten we 100 kilo Colombiaanse koffie op de blockchain. Daarmee kon de koffiedrinker precies zien waar de koffie vandaan kwam en wie er wat mee verdiende.
Lees meer over WAKEcUPCALLIn de specialty coffee-sector denken we graag dat ‘onze’ koffieboeren meer verdienen, omdat we meer betalen voor een betere kwaliteit koffie. Maar hoe weten we eigenlijk zeker dat dat zo is? En hoeveel meer is precies genoeg? Trabocca heeft besloten om de antwoorden op die vragen te gaan vinden met gebruik van Fairfood’s platform Trace.
Ontdek andere use cases
Lees meer over koffie
Misschien heb je al een vraag?
Wat is een leefbaar inkomen? En een leefbaar loon?
Even heel simpel: met een leefbaar inkomen kan iemand een menswaardig leven leiden. In iets meer woorden: een leefbaar inkomen is de vergoeding die een zelfstandige ontvangt voor een standaard werkweek, en die voldoende is voor diegene en zijn/haar familie om zich een bepaalde levensstandaard te kunnen veroorloven. Dat houdt onder meer in dat zij voldoende voedsel en water, een dak boven het hoofd, onderwijs, gezondheidszorg, transport en kleding hebben. De vergoeding moet daarnaast voldoende zijn om wat geld achter de hand te houden als appeltje voor de dorst – spaargeld, maar ook een pensioen dus. Er wordt trouwens onderscheid gemaakt tussen ‘leefbaar loon’, dat verwijst naar mensen in dienstloon, en ‘leefbaar inkomen’, dat verwijst naar zelfstandigen, zoals de boeren achter onze koffie. Lees hier meer.
Wat is een blockchain?
Een blockchain is een gedistribueerd grootboek waarmee informatie door een community kan worden vastgelegd en gedeeld. In deze community onderhoudt elk lid zijn eigen kopie van de informatie en moeten alle leden elke update collectief valideren. Hierdoor heeft een netwerk een enkele bron van waarheid om mee te werken. Vergelijk het met een Google-spreadsheet, maar dan beter. Waarom? Omdat in een blockchain gegevens alleen kunnen worden toegevoegd volgens een bepaalde set regels die door het netwerk worden beheerst. Meer dan dat: als ze eenmaal zijn toegevoegd, kunnen de gegevens niet meer worden verwijderd en kan niemand ermee sjoemelen.
Wat is traceerbaarheid? En wat willen jullie daarmee bereiken?
Simpel gezegd betekent traceerbaarheid dat iemand de geschiedenis van iets kan verifiëren – denk aan de herkomst van een product. Als consument koop je veelal eten dat via ingewikkelde, ondoorgrondelijke toeleveringsketens op je bord is beland. Dat is de manier waarop het voedselsysteem momenteel functioneert. Daar wil Fairfood een einde aan maken. Elk product heeft zijn eigen verhaal en dat verhaal willen we gaan vertellen. Wat ons betreft gaat dat verhaal vooral over de mensen helemaal aan het begin van onze voedselvoorzieningsketens: boeren, vissers, plukkers, fabrieksmedewerkers.
Als we producten van boer tot bord kunnen traceren, kunnen we diepgewortelde problemen aan het licht brengen. Dit is zo’n probleem: voor veel mensen achter ons eten is armoede de dagelijkse realiteit. Ons ultieme doel is om het voedselsysteem zo in te richten dat iedereen de vruchten plukt van duurzame productie. Dat begint bij traceerbaarheid.
Wat is transparantie? En wat willen jullie daarmee bereiken?
In een transparante voedselketen is voor iedereen duidelijk waar een product vandaan komt, wie aan dat product heeft meegewerkt en of mens en milieu daar niet onder geleden hebben. Voor ons is de ultieme vraag: verdient iedereen in die keten een leefbaar loon of inkomen?
Met slimme technologieën, waaronder blockchain, willen we consument en bedrijfsleven helpen om die vraag zelf te beantwoorden. Wij geloven dat transparantie uiteindelijke regel in plaats van uitzondering wordt. We gaan voor een voedselsysteem waarin iedereen de waarheid zelf kan verifiëren.
Voert Fairfood geen campagnes meer?
Fairfood is geëvolueerd; we realiseerden ons dat de grootste impact in ons voedselsysteem van binnenuit komt. Fairfood zoekt daarom de directe samenwerking op met het bedrijfsleven en helpt bedrijven nu onder meer bij het implementeren van traceerbaarheid en transparantie. De missie blijft natuurlijk hetzelfde: op naar een voedselsysteem waarin iedereen profiteert van duurzame productie. Dit betekent dat campagne voeren niet meer onze core business is. Dat neemt overigens niet weg dat je niet van ons zult horen als wij een keer geloven dat dat wel nodig is.
Zoeken jullie nog nieuwe collega’s?
Grote kans! Bekijk onze vacatures om te zien of we op dit moment iets open hebben staan.