Weinig winst maken in een bloeiende industrie
Vanille is een van de duurste specerijen op aarde. Toch verdienen veel van de mensen die het verbouwen minder dan 1 euro per dag en lijden ze onder extreme inkomensonzekerheid.
Het probleem
Hoewel vanille een van de duurste specerijen ter wereld is, zijn de winsten van de industrie veelal ongelijk verdeeld. De spelers aan de top van de keten (bijvoorbeeld grote bedrijven en aroma producenten) beïnvloeden de prijzen en vraag, en zijn daarom sterke spelers in de keten. Door de fluctuerende prijs van vanille en de ongelijke verdeling van de waarde in de keten, kunnen boeren niet voorspellen hoeveel geld ze elk jaar zullen verdienen met hun vanilleverkoop, en verkeren daardoor in een kwetsbare positie.
In Madagaskar, waar het grootste deel van de vanille die in de wereld wordt geconsumeerd wordt verbouwd, heeft ongeveer 75% van de boeren – waaronder 60.000 kleine vanilleboeren – geen inkomen dat voldoende is om van te leven, en leeft onder de armoedegrens van $ 1,90 per dag. Deze realiteit geldt voor verschillende producerende regio’s: zelfs wanneer ze tegen recordprijzen worden verkocht, ontvangen boeren niet genoeg of geen eerlijke prijs. En terwijl de prijzen kelderen, zoals het geval was tijdens de COVID-19-pandemie, leven ze in nog grotere armoede.
Wat we tot nu toe hebben gedaan
Verschillende actoren betrekken
Een eerlijk loon stelt boeren in staat de armoedecyclus te doorbreken en beter voor hun gezin te zorgen, te investeren in verzekeringen om te kunnen herstellen van onverwachte externe gebeurtenissen, te investeren in nieuwe gewassen en spaargeld te hebben om op terug te vallen. Om een eerlijke prijs vast te stellen, werkt Fairfood samen met toonaangevende multinationale merken en aroma producenten die vanille uit Madagaskar, de grootste producent ter wereld, betrekken om hen bewust te maken van de problemen waarmee boeren worden geconfronteerd. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat grote producenten zich committeren aan veranderingen in hun beleid en uitvoeringspraktijk met betrekking tot de eerlijke Vanille handel. Het resultaat was het rapport “Bittersweet Vanilla”.
Download ons rapportVanille traceren
Social Vanilla verkoopt vanille in al zijn vormen, van boon tot poeder. Ondanks dat hij vanaf het begin een duurzame productiestrategie had en zijn producten rechtstreeks inkocht, had deze Deense start-up een instrument nodig om zijn beweringen te bewijzen. Toen kwam Trace in het spel. Het doel is om met behulp van traceerbaarheid en eerlijke betalingen de vanilleprijs te stabiliseren en, uiteindelijk, de boeren een sterkere positie te geven.
Raak geïnspireerdToen we begonnen te werken aan de marketing en verkoop van ons product, begrepen we hoe belangrijk het is om onze beweringen over transparantie te bewijzen. We wisten dat we zo direct mogelijk inkopen, maar we hadden nog geen manier gevonden om die claim aan onze klanten te bewijzen.
Misschien heb je al een vraag?
Wat is een leefbaar inkomen? En een leefbaar loon?
Even heel simpel: met een leefbaar inkomen kan iemand een menswaardig leven leiden. In iets meer woorden: een leefbaar inkomen is de vergoeding die een zelfstandige ontvangt voor een standaard werkweek, en die voldoende is voor diegene en zijn/haar familie om zich een bepaalde levensstandaard te kunnen veroorloven. Dat houdt onder meer in dat zij voldoende voedsel en water, een dak boven het hoofd, onderwijs, gezondheidszorg, transport en kleding hebben. De vergoeding moet daarnaast voldoende zijn om wat geld achter de hand te houden als appeltje voor de dorst – spaargeld, maar ook een pensioen dus. Er wordt trouwens onderscheid gemaakt tussen ‘leefbaar loon’, dat verwijst naar mensen in dienstloon, en ‘leefbaar inkomen’, dat verwijst naar zelfstandigen, zoals de boeren achter onze koffie. Lees hier meer.
Wat is een blockchain?
Een blockchain is een gedistribueerd grootboek waarmee informatie door een community kan worden vastgelegd en gedeeld. In deze community onderhoudt elk lid zijn eigen kopie van de informatie en moeten alle leden elke update collectief valideren. Hierdoor heeft een netwerk een enkele bron van waarheid om mee te werken. Vergelijk het met een Google-spreadsheet, maar dan beter. Waarom? Omdat in een blockchain gegevens alleen kunnen worden toegevoegd volgens een bepaalde set regels die door het netwerk worden beheerst. Meer dan dat: als ze eenmaal zijn toegevoegd, kunnen de gegevens niet meer worden verwijderd en kan niemand ermee sjoemelen.
Wat is traceerbaarheid? En wat willen jullie daarmee bereiken?
Simpel gezegd betekent traceerbaarheid dat iemand de geschiedenis van iets kan verifiëren – denk aan de herkomst van een product. Als consument koop je veelal eten dat via ingewikkelde, ondoorgrondelijke toeleveringsketens op je bord is beland. Dat is de manier waarop het voedselsysteem momenteel functioneert. Daar wil Fairfood een einde aan maken. Elk product heeft zijn eigen verhaal en dat verhaal willen we gaan vertellen. Wat ons betreft gaat dat verhaal vooral over de mensen helemaal aan het begin van onze voedselvoorzieningsketens: boeren, vissers, plukkers, fabrieksmedewerkers.
Als we producten van boer tot bord kunnen traceren, kunnen we diepgewortelde problemen aan het licht brengen. Dit is zo’n probleem: voor veel mensen achter ons eten is armoede de dagelijkse realiteit. Ons ultieme doel is om het voedselsysteem zo in te richten dat iedereen de vruchten plukt van duurzame productie. Dat begint bij traceerbaarheid.
Wat is transparantie? En wat willen jullie daarmee bereiken?
In een transparante voedselketen is voor iedereen duidelijk waar een product vandaan komt, wie aan dat product heeft meegewerkt en of mens en milieu daar niet onder geleden hebben. Voor ons is de ultieme vraag: verdient iedereen in die keten een leefbaar loon of inkomen?
Met slimme technologieën, waaronder blockchain, willen we consument en bedrijfsleven helpen om die vraag zelf te beantwoorden. Wij geloven dat transparantie uiteindelijke regel in plaats van uitzondering wordt. We gaan voor een voedselsysteem waarin iedereen de waarheid zelf kan verifiëren.
Voert Fairfood geen campagnes meer?
Fairfood is geëvolueerd; we realiseerden ons dat de grootste impact in ons voedselsysteem van binnenuit komt. Fairfood zoekt daarom de directe samenwerking op met het bedrijfsleven en helpt bedrijven nu onder meer bij het implementeren van traceerbaarheid en transparantie. De missie blijft natuurlijk hetzelfde: op naar een voedselsysteem waarin iedereen profiteert van duurzame productie. Dit betekent dat campagne voeren niet meer onze core business is. Dat neemt overigens niet weg dat je niet van ons zult horen als wij een keer geloven dat dat wel nodig is.
Zoeken jullie nog nieuwe collega’s?
Grote kans! Bekijk onze vacatures om te zien of we op dit moment iets open hebben staan.