Fairfood en Moyee pakken koffie-industrie aan met Blockchain
Fairfood, FairChain Foundation en Moyee slaan de handen ineen in een nieuw pilotproject rondom koffie. Samen zetten de partijen koffie uit Ethiopië op de blockchain, en maken ze de reis tot aan de Nederlandse consument voor het eerst volledig inzichtelijk. Het project moet licht schijnen op de verdeling van inkomsten binnen de koffie-industrie, die boeren vaak enorm benadeelt. “Blockchain kan straks aan iedereen laten zien hoe de grote koffiebranders en inkopers exorbitant veel geld verdienen aan die bonen, terwijl boeren achterblijven”, aldus Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee Coffee.
Blockchain maakt productketens inzichtelijk
Blockchain-technologie maakt veilige, rechtstreekse transacties tussen twee partijen mogelijk. Het systeem is decentraal, robuust en volledig fraudebestendig. De technologie kan worden gebruikt als een soort digitaal productpaspoort dat inzichtelijk maakt waar het product vandaankomt en wat ervoor betaald is. “Helaas ontbreekt het in complexe voedselketens vaak aan transparantie, waardoor misbruik, fraude en verwaarlozing ruim baan hebben”, aldus blockchain-specialist Marten Van Gils van Fairfood. “Blockchains kunnen transparantie vergroten en vertrouwen bieden waar dat nu ontbreekt.” “Blockchains hebben de potentie om duurzaamheid in voedselproductketens te doen toenemen, met name als kleinschalige boeren en consumenten hierin worden meegenomen”, gaat Van Gils verder. “Door de rijke tussenhandel en alle betalingen transparant te maken, moet uiteindelijk meer geld naar de arme boeren stromen. Fairfood ziet de potentie, en wil daarom als medeontwikkelaar meewerken aan inclusieve blockchains in de voedselsector.”
De minst oneerlijke koffie
Als onderdeel van het project zet Fairfood in Ethiopië een onderzoek op rondom living wage – een leefbaar inkomen – voor de koffieboeren. Door duidelijk te krijgen hoeveel deze boeren nodig hebben om een menswaardig bestaan te leven, kunnen straks harde eisen worden gesteld aan andere koffielabels. Daartoe wordt binnen dit project een plan van aanpak ontwikkeld waarmee de boeren een leefbaar inkomen gegarandeerd moet kunnen worden.
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
Voor de redactie:
Fairfood
Fairfood is een innovatieve non-profit campagneorganisatie die zich hardmaakt voor eerlijke en transparante voedselketens. De organisatie had eerder een Nederlandse primeur toen zij als eerst een voedselketen op de blockchain vastlegde. Door 1.000 kokosnoten op de blockchain te zetten, vroeg de organisatie aandacht voor het enorme gebrek aan transparantie in kokosketens, en de oneerlijke inkomens van kokosboeren.
Moyee
Het Amsterdamse Moyee Coffee legde zich er eerder al op toe om eerlijke productketens op te zetten. De koffieboeren in hun ketens krijgen momenteel 20% bovenop de normale marktprijs betaald. Moyee wil daarnaast meer van de winst op koffie in Ethiopië terecht laten komen door in het land zelf al waarde aan de koffieboon toe te voegen. Algemeen geldt dat slechts zo’n 15% van de totale waarde van koffie achterblijft in het productieland. “Moyee roostert en verpakt de koffie in het land van herkomst, zodat de waarde daar al aan de koffie wordt toegevoegd en we zo 50% achterlaten in het koffieproducerende land”, aldus Van Staveren van Dijk. “We zijn er nog lang niet, maar verkopen op het moment wel de minst oneerlijke koffie.”
Fairchain Foundation
De FairChain Foundation manifesteert zich sinds 2012 als uitgesproken supporter van organisaties die zowel sociale impact maken als ondernemend competitief zijn. De Foundation steunt haar partners in het creëren van living incomes, werkgelegenheid en het doen van investeringen in ontwikkelingslanden, waar waardevolle producten als..