De aftrap van de WakeUpCall: rondzwervende Wakecups en heel veel ambassadeurs

De kop is eraf. Of eigenlijk de KOP, jawel, van ons WAKEcUPCALL-initiatief.  Op 17 mei om zeven uur ’s ochtends zette cabaretier Guido Weijers als eerste zijn kopje koffie online voor de WakeUpCall. Jullie kennen Guido vast wel van zijn oudejaarsconferences en van zijn optredens in Ziggo Dome, waar hij grappen op je afvuurt in een nimmer verslappende TGV-vaart. Maar Guido is daarnaast veel bezig met duurzaamheid. Zo ging hij laatst bij minister Wiebes op de koffie om hem te vragen hoe hij klimaat en economie gaat combineren op een positieve manier. Die koffie op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, dat zal toch op z’n minst een fairtrade bakkie zijn, hoopte Guido. Maar als dat zelfs dat op een ministerie niet zeker is, is het tijd voor een #WAKEcUPCALL.

Bekende zanger
Je hebt het WAKEcUPCALL-filmpje vast ook al voorbij zien komen, waarin nietsvermoedende koffiedrinkers uit hun rustige koffiemoment wakker geschud worden. Nee, dat was niet geacteerd, ook niet door die ene bekende zanger (ik stond ooit nog vooraan bij een concert in Paradiso) in een van de laatste shots. Die was gewoon een ommetje aan het maken in het Oosterpark toen hij door iemand van onze filmcrew naar binnen werd gelokt om ons ‘ergens mee te helpen’. “Koffie?”

Misschien heb je onze directeur Sander de Jong gehoord in de studio bij BNR Zaken Doen. Of, toepasselijk, gezien bij Koffietijd. De insiders zullen vast Good Beans hebben herkend, de allerleukste koffiewinkel in de Amsterdamse Jordaan. Ook een van de ambassadeurs van dit initiatief trouwens.

Ambassadeurs, ambassadeurs, ambassadeurs
Over die ambassadeurs wil ik het even hebben. Zonder jullie was het WAKEcUPCALL-initiatief  immers niet meer dan een paar Fairfoodies die samen een website uit de grond stampen. Een heel leuke website, daar niet van. Op die website heeft zich de afgelopen week een waar leger van KOPlopers gevormd. En dat leger groeit nog steeds. Want naast Guido hebben we inmiddels nog veel meer ambassadeurs: de koffiebarretjes, barista’s, koffiebranders en koffiemerken die het gewoon helemaal anders aanpakken. We geloven in inspirerende voorbeelden. Daarover lees je meer op onze ambassadeurspagina.

Toch zijn de belangrijkste ambassadeurs misschien wel de mensen die ‘gewoon’ koffie drinken. Die niet weten wat een ‘cupping’of ‘Q-grade’ is, maar elke dag koffiedrinken bij het studeren, op het werk of met vrienden. Ook jullie hebben de afgelopen week al laten zien dat jullie liever écht goede koffie drinken (met speciale dank aan Growthinkers, die spontaan enorm wakker werd en zijn hele netwerk mobiliseerde). Journalist Pauline Bijster schreef over de WAKEcUPCALL een blog voor Happinez, waarin ze zich afvroeg in hoeverre een hashtag op Instagram posten zin heeft. ‘Daar verdient toch geen boer geld aan?’ Een terechte vraag, maar bij Fairfood geloven we erin dat je op deze manier de koffiewereld wel degelijk wakker schudt. Nog te vaak horen wij als excuus ‘we willen wel, maar de consument vraagt er niet naar’. Dus, hoe meer mensen zich uitspreken via social media, hoe meer koffiebedrijven zich gemotiveerd zullen voelen om iets te doen. Een mailtje sturen naar je favoriete koffiemerk kan natuurlijk ook. Hoewel Pauline Bijster nog steeds schijnt te wachten op antwoord van Lavazza.

Ook zijn er brandweermannen met kopje in de hand weggerend om een brand te blussen.

WAKEcUP
En dan nog even over het KOPje zelf. We hebben 50 WAKEcUPS verstuurd naar de belangrijkste koffiespelers – supermarkten, branders, ketens van koffiebars – om onszelf uit te nodigen voor een bakkie koffie. Er worden stappen gezet, maar hoe kan het nog beter en sneller?

Dat logo op website en kopje is trouwens eigenhandig geschilderd door Ruben Steeman (Buro Rust), geestelijk vader van de WAKEcUP. Omdat het wat veel was om voor alle kopjes de kwast te pakken, hebben we ze maar laten bedrukken. We hebben nogal krap besteld, omdat ik op het maniakale af allergisch ben voor verspilling (horrorscenario: over twaalf jaar vinden onze opvolgers 300 stoffige, vergeten kopjes in een archiefkast). Alleen, wat is er nou aan de hand met die WAKEcUPs? Ze hebben de neiging om op zwerf te gaan. Eentje is er bijvoorbeeld achtergebleven in de Passengers Terminal in Amsterdam. Wie weet is-ie nu met een cruiseboot naar Panama of Miami. Eentje was mee naar BNR, maar is daar nu onvindbaar. Ook zijn er brandweermannen met kopje in de hand weggerend om een brand te blussen. Dus, kom je een WAKEcUP tegen in het wild? Pak ‘m bij z’n oortje, zet ‘m op de foto met de hashtag #WAKEcUPCALL en dan komen we ‘m persoonlijk ophalen.

P.S. Je kunt altijd een WAKEcUP bestellen om ’m online te delen, als je belooft dat je een beetje goed op ‘m let. Stuur gewoon een mailtje naar: info@fairfood.nl

Meer lezen over
Blockchain ?

It seems you also care about the people behind our food.

Stay up-to-date on socio-economic progress in our food system with Fairfood's bi-monthly newsletter!

Stay up-to-date on socio-economic progress in the global food system through our bi-monthly newsletter.