#WAKEcUPCALL
Een campagne voor eerlijke koffie. Omdat het merendeel van de miljoenen kleinschalige koffieboeren in barre armoede leeft, onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag.
Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze
Het probleem
In 2018 hield Fairfood een campagne voor eerlijke koffie. Omdat het merendeel van de miljoenen kleinschalige koffieboeren in barre armoede leeft, onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag. In landen als Ethiopië, Kenia, Uganda en Peru verdienen ze het allerminst. Een slechte deal voor de koffieboeren betekent in de praktijk vaak dat ze genoodzaakt zijn om geld te lenen onder niet al te gunstige voorwaarden. Ze kunnen geen pensioen opbouwen, medische zorg lopen ze mis omdat ze de ziektekosten niet kunnen betalen, of omdat de bus of ander vervoer naar de dokter buiten het dorp simpelweg te duur is. Een slechte prijs werkt bovendien grotere problemen als kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden in de hand.
30 miljoen kopjes
Samen met de Nederlandse koffiedrinker hebben we de koffiewereld wakker geschud. Al die Nederlandse koffiedrinkers samen drinken dagelijks zo’n 30 miljoen koppen koffie per dag. Vonden wij mooi: uit onderzoek dat we uitvoerden, bleek dat bijna de helft (44 procent) van de Nederlandse consumenten bereid is om meer te betalen voor koffie waarvoor de boer een eerlijke prijs heeft gehad. Aan de koffiemerken de taak om die eerlijke prijs te garanderen. Doen ze dat niet, dan zegt zo’n 41 procent van de koffiedrinkers over te willen stappen naar een eerlijker merk. Prima boodschap aan de grote koffiemerken, toch?
Zo kan het ook
In de wondere wereld van de koffie gebeurt ook veel moois. Nederland telt flink wat kleinere specialty koffiemerken die er allemaal hun eigen idealistisch filosofie op nahouden. Eerlijke handel met de koffieboer staat daar vaak hoog op de agenda. Met die koffiemerken hebben we de handen ineengeslagen. Noem ze onze ambassadeurs. Onder het genot van de lekkerste, mooist gebrande en perfect gezette koffies hebben we de problematiek en mogelijke oplossingen met deze merken besproken. Samen laten we de grote merken zien: zo kan het ook.